For å gi deg den beste opplevelsen, brukes informasjonskapsler på dette nettstedet. Finn ut mer

her.
Allow cookies

Nordseter - Lillehammer

Skigåer i fint vær

Om

Ta bussen fra Lillehammer sentrum opp til Nordseter og opplev trollske Gropmarka tilbake til Lillehammer.

Du har to valg på vegen gjennom Gropmarka.

Alternativ A 13,3 km: Ta nordligste løype over Grøtåssetra og du får en herlig aketur ned til de lange myrene gjennom Lillehammers siste villmark. Over de langstrakte myrene finner du stillhet og fred. Vridde furutrær og tung granskog ønsker deg velkommen sammen med elg- og harespor.

Start fra parkeringsplassen / bussholdeplassen på Nordseter:
Kryss over veien og gå nordover i 900 meter til løypekryss ved Trondsmyra. Ta rett fram (venstre løype) i frøste kryss og videre rett fram (høyre løype) i andre kryss.  mot Grøtåsen. Følg løypa i 4,8 km til du får Hundervegen på høyreside. I løpet av de neste 700 metrene vil du ha to enspors skuter preparerete løyper på høyre hånd. Ikke ta av på idsse men hold deg til hovedtraseen. De neste 3,6 km ned til Flømyra får du virkelig følelesen av å være alene. Ved Flømyra møter du igjen den sørlige løypetraséen ned fra Nordseter. I krysset tar du derfor rett fram (høyre løype) og fortsetter de neste 1,6 km ned til Skurvbrua.
Ved Skurbrua må du krysse veien og så følge World Cup løypene ned itl Birkebeineren Skistadioen. Kryss over denne og gå løypa forbi skiskytterarenaen før du tar til høyre ned nordre nedfartsløye til Stampesletta.

Alternativ B 11,4 km: Denne turen blir også kalt Skogsløypa på Skisporet.no. Den korteste løypa fra Nordseter går i lettere kupert terreng mot Lillehammer. Den siste biten av løypa går i svak helning ned til Skurvbrua. Her krysser du Nordsetervegen. Siste delen av turen er fartsfylt og bratt ned til Birkebeinerstadion og Lillehammer sentrum.

Start fra parkeringsplassen / bussholdeplassen på Nordseter:
Kryss over veien og gå nordover i 900 meter til løypekryss ved Trondsmyra.Ta vtil venstre i løypekryss og gå 700 meter mot Sandbakken gjennom hyttefeltene. I løypekrysset ved Szndbakken ta løye til høyre. Nå får du 5,6 km med fine utforkjøringer ned til Flømyra der du treffer igjen løypa som er beskrevet i alternativa A. Ta løype til venstre og følg denne 1,6 km ned til Skurvbrua.

Tips 1: Parker bilen på parkeringsplassen ved Skurvbrua og ta bussen opp til Nordeseter.

Tips 2 19,4 km: Ønsker du en skikkelig villmarks runde kan du ta den såkalte Gropmarka runden. Start fra Skurvbrua og gå opp til Flømyra. Herifra kan du gjøre en runde enten den ene eller andre veien i traséene beskrevet i alternativ A og B. Runden blir totalt på 19,4 km. Med andre ord en tur for sprekingene.

Fasiliteter

Ta kontakt

Tlf: +47 61 28 98 00

2618 Lillehammer

Legg Nordseter - Lillehammer til i reiseruten din.

Også i nærheten

1. Skiskole Nordseter

Våre erfarne skiinstruktører tilpasser undervisningen til ditt nivå og gjør deg i stand…

56 m
  2. Kanoutleie og Kajakkutleie Lillehammer - Nordseter - Sjusjøen

Vi har kanoer og robåter til utleie kun 15 minutter fra Lillehammer. Flott padling i…

57 m
  3. Skogsløypa fra Nordseter til Sjusjøen, Uværsløypa - 5,9 km

På dager med vind eller dårlig sikt er turen til Sjusjøen via skogsløypa veldig populær.…

92 m
  1. Nordseter-Pellestova-Reinsvatn (20 km)

Turen går opp på fjell platået i snilt terreng i åpent landskap. Dette er en fin tur for…

119 m
  2. Trugeturer på Nordseter

Lyst til å prøve noe annet enn ski? Kanskje truger er noe for deg! Vi har perfekt terreng…

149 m
  3. Nordseter - Lunkefjell (1012moh) via Mellsjøen - 14,5 km

Dette er en fin rundtur på ca. 14 km som tar deg opp på et av de høyere punktene rundt…

151 m
  4. Nordseter-Nevelvatn (7,5 km)

Turen gir en god skiopplevelse i slak oppoverbakke til man kommer over tregrensen ved…

170 m
  5. Lunkefjell (1012 moh) fra Nordseter | 7km

Lengde: 7 km t/r
    Nivå: Lett/Middels

175 m
  6. Nordseter-Hornsjøen (13,1 km)

Tur/retur Hornsjø. En kjempefin løype som blir preparert så fort det kommer snø. Fin tur…

256 m
  7. Reinsvatnet rundt via Pellestova - 19,3 km

Er du for skøyting så er turen rundt Reinsvatnet helt perfekt. Her har du brede…

316 m
  8. Topptur til Nevelfjell (1089 m.o.h.) fra Nevelåsen | 11,5km

Turen fra Nevelåsen til Slåseterfjell (1064 m.o.h.) går over Nevelfjell, en fin tur for…

2.13 km
  9. Skiskole Sjusjøen

4.98 km
  10. Birkebeinerløypa (Sjusjøen-Lillehammer) 15 km

Denne populære langrennsturen fra Sjusjøen til Lillehammer er 15 km og , og en flott…

4.99 km
  11. Skiskole Birkebeineren Skistadion

4.98 km
  12. Sjusjøen Rundt (7,2 km)

Sjusjøen rundt er en kjempefin runde for barnefamilier og førstegangs skiløpere. Løypa er…

5.09 km
  13. Lysløypa Sjusjøen (3,4 km)

Konkurranse for langrennselite og mosjonister. Tidlig på sesongen vil det være et mylder…