Langsua Nasjonalpark

Fakta om parken

• Nasjonalparken ble etablert i 2011 og er 537 km2.

• Totalt vernet areal i Langsua utgjør 1000km2.

• Langsua nasjonalpark representerer en betydelig utvidelse av tidligere Ormtjernkampen nasjonalpark.

• Tidligere utgjorde Ormtjernkampen nasjonalpark deler av Langsua nasjonalpark.

• Parken ligger hovedsakelig i Gausdal kommune, men deler av parken strekker seg inn i Nordre Land, Nord Aurdal, Øystre Slidre, Nord- Fron og Sør-Fron.

• innfallsporter: Storhøliseter , Verket og Revsjøene i øst / nordøst. Holsbru og Synnfjellområdet i sør.

Hvordan komme hit:

Med egen bil kan du enkelt komme inn til randsonene av nasjonalparken. Kommer du sørover langs E6 i Gudbrandsdalen er de enklest å ta av til høyre på Vinstra og følge skilting mot Skåbu langs FV255 Skåbuvegen. Kommer du langs E6 sørfra og ønsker å nå den sørvestre delen av nasjonalparken. Tar du av til venstre ved Vingrom 10 km sør for Lillehammer og følge FV250 Torpavegen fram til Kryss ved Torpa Barne- og Ungdomsskole. Ta til høyre i dette krysset og følg Nord-Torpavegen fram til kryss ved Joker Torpa. Ta til høyre inn på FV196 Synnfjellsvegen inn til krysset med FV2442. Ta av til høyre langs FV2442 og følg denne retning Forset mot Holsbu kafé, eller bruk utgangspunktene langs denne fylkesveien.

Den korteste vegen å nå inn til nasjonalparken sørfra er imidlertid å ta av E6 5 km nord for innkjøring Lillehammer sør. Ta av til venstre ned på FV255 Gausdalsvegen og følg denne til Segalstad bru. Ta til venstre på FV 255 retning Revsjøene eller Verket. Ved Revsjøene er du svært nær nasjonalparkgrensen mens fra Verket bruker du en god time. For å komme til Holsbru tar du av ved Forset (ved Fv 255) og kjører FV2442 (20 km) retning Fagernes.

Kollektiv transport

Tog til Lillehammer eller Vinstra. Fra Vinstra kan man ta buss til Skåbu, Ruten eller Dalseter. Naturlige startpunkter i parken herfra er Storhøliseter og Verket. Det går ikke kollektiv transport helt inn til disse stedene. Fra Lillehammer kan man ta buss til Øvre Svatsum og gå inn i parken derfra.

1. Tog
  2. Logo | 06565 Drosjene på Lillehammer
    06565 Drosjene har en døgnbemannet driftssentral for drosjene i Lillehammer, Øyer og Tretten (Hafjell).

Opplevelser i Langsua Nasjonalpark

Nasjonalparken byr på gode muligheter for å aktivter og friluftsliv. Parkens mange vann og tjern byr på uendelig med fiskemuligheter. Så glem ikke å ta med fiskestanga når du pakker sekken. I randsonene til parken går det også en del grus og traktorveier som er fine å sykle på. Ja, det lar seg faktisk gjøre å sykle Langsua rundt på 3 til 4 dager om du ønsker det.

Turistforeningen har flere hytter i og rundt parken hvor av den mest kjente kanskje er den betjente hytta Liomseter. Foreningen har derfor merket mange vandrestier i og rundt parken og her kan man fint gjøre dagsturer inn til hyttene eller vandre iflere dager. Ta med teltet eller hengekøya og sove under åpen himmel. Muligheten for en ekte villmarksfølelse er absolutt til stede. Vannene i randsonen av parken som ligger nærme veier byr også på fine muligheter for padling med kano eller kajakk. På vinterstid stikkes det også opp løyper mellom hyttene men det er ikke preparerte spor da motorisert ferdsel ikke er lov nasjonalparker. Lei eller skaff deg et par truger så kan du utforske villmarka så mye du vil.

Overnatting

Randsonen i parkens østre og nordlige del, henholdsvis Espedalen og Skåbu, er utmerkede steder å starte eller ende din tur i Langsua. Overnattingssteder som Strand Fjellstue, Dalseter, Ruten og Skåbu Fjellhotell er alle ypperlige utgangspunkt for en god opplevelse. Inne i parken har DNT en rekke selvbetjente hytter samt den betjente hytta Liomseter.

1. Oversiktsbilde Strand Fjellstue
    Rekreasjon og avslapning i hyggelige salonger med peisvarme, god hjemmelaget mat og med et vertskap som gjør sitt ytterste for at du skal trives.
  2. Utsikt, Dalseter Høyfjellshotell
    Vakkert beliggende øverst i fjellbygda Espedalen på 930 m.o.h. ligger Dalseter Høyfjellshotell med praktfull utsikt over dalen og Jotunheimen.
  3. Spekemattallerken
    På Ruten Fjellstue benytter vi råvarer og produkter produsert i Gudbrandsdalen. Ruten har sitt eget fjellbryggeri.
  4. Stemningsbilde på verandaen i skumringen
    Skåbu fjellhotell ligger naturskjønt til i sentrum av den vakre lille fjellbygda Skåbu, og er et lite intimt og hjemmekoselig familiehotell.
  5. Ingeborgstua
    Vakre Paulsrud Gård i Vestre Gausdal er en liten perle for familier som ønsker å oppleve ekte gårdsliv.
    1. Mandag, 1. Januar 0001Fredag, 31. Desember 9999
    2. Mandag, 1. Januar 0001Fredag, 31. Desember 9999
  6. Elgtårnet i Espedalen
    En unik opplevelse med overnatting i verdens eneste elgtårn.
    1. Mandag, 1. Januar 0001Fredag, 31. Desember 9999

Bakgrunn for vern – hva er spesielt med denne nasjonalparken?

Området er vernet for å ta vare på et stort og villmarkspreget lavfjellslandskap, med viktige
leveområder for sjeldne og sårbare plante- og fuglearter, kulturminner og særpregede kvartærgeologiske forekomster

Plante og dyreliv

Er du oppmerksom kan du finne finnmarkstarr, huldrestarr, orkideer og skjeggklokke. Langsua er skikkelig elgland og her foregår et elgtrekk på flere hundre dyr vår og høst. Er du heldig kan du oppleve sjeldne fuglearter som bergand, myrhauk, brushane, fjellmyrløper og en av Norges største bestander av dobbeltbekkasiner

Historie og kultur

Som for de fleste andre fjellområdene i Norge var det villreinen og elgen som brakte menneskene til Langsua allerede for 10.000 år siden. Man kan enda i dag se spor etter disse i form av gamle fangstanlegg. I nyere tid ble de store fedriftene et viktig innslag i området om sommeren. Disse kom fra Vestlandet og Ottadalen, og skulle nå høstmarkedene i Viken. Spor etter felægre og fjellbuer er å finne enda. Jernutvinning ble drevet i stor skala fra ca. 200 f.kr. og frem til 600 tallet, og i tidsrommet etter vikingtida og fram til ut på 1.400 tallet. I Gausdal Vestfjell er det tydelige spor etter denne aktiviteten