Langsua Nasjonalpark

Hvordan komme hit:

Med egen bil kan du enkelt komme inn til randsonene av nasjonalparken. Kommer du sørover langs E6 i Gudbrandsdalen er de enklest å ta av til høyre på Vinstra og følge skilting mot Skåbu langs FV255 Skåbuvegen. Kommer du langs E6 sørfra og ønsker å nå den sørvestre delen av nasjonalparken. Tar du av til venstre ved Vingrom 10 km sør for Lillehammer og følge FV250 Torpavegen fram til Kryss ved Torpa Barne- og Ungdomsskole. Ta til høyre i dette krysset og følg Nord-Torpavegen fram til kryss ved Joker Torpa. Ta til høyre inn på FV196 Synnfjellsvegen inn til krysset med FV2442. Ta av til høyre langs FV2442 og følg denne retning Forset mot Holsbu kafé, eller bruk utgangspunktene langs denne fylkesveien.

Den korteste vegen å nå inn til nasjonalparken sørfra er imidlertid å ta av E6 5 km nord for innkjøring Lillehammer sør. Ta av til venstre ned på FV255 Gausdalsvegen og følg denne til Segalstad bru. Ta til venstre på FV 255 retning Revsjøene eller Verket. Ved Revsjøene er du svært nær nasjonalparkgrensen mens fra Verket bruker du en god time. For å komme til Holsbru tar du av ved Forset (ved Fv 255) og kjører FV2442 (20 km) retning Fagernes.

Kollektiv transport

Tog til Lillehammer eller Vinstra. Fra Vinstra kan man ta buss til Skåbu, Ruten eller Dalseter. Naturlige startpunkter i parken herfra er Storhøliseter og Verket. Det går ikke kollektiv transport helt inn til disse stedene. Fra Lillehammer kan man ta buss til Øvre Svatsum og gå inn i parken derfra.

1. Tog
  2. Logo | 06565 Drosjene på Lillehammer
    06565 Drosjene har en døgnbemannet driftssentral for drosjene i Lillehammer, Øyer og Tretten (Hafjell).

Opplevelser:

Langsua Nasjonalpark byr på gode muligheter for å aktivter og friluftsliv. Parkens mange vann og tjern byr på uendelig med fiskemuligheter. Så glem ikke å ta med fiskestanga når du pakker sekken. I randsonene til parken går det også en del grus og traktorveier som er fine å sykle på. Ja, det lar seg faktisk gjøre å sykle Langsua rundt på 3 til 4 dager om du ønsker det. Turistforeningen har flere hytter i og rundt parken, hvor av den mest kjente kanskje er den betjente hytta Liomseter. Foreningen har derfor merket mange vandrestier i og rundt parken, ogher kan man fint gjøre dagsturer inn til hyttene eller vandre i flere dager. Ta med teltet eller hengekøya, og sov under åpen himmel. Mulighetne for en ekte villmarksfølelse er absoultt til stede. Vannene i randsonen av parken som ligger nærme veier byr også på fine muligheter for padling med kano eller kajakk. På vinterstid stikkes det også opp løyper mellom hytten, men det erikke preparerte spor da motorisert ferdsel ikke er lov i nasjonalparker. Lei eller skaff deg et par truger så kan du utofrske villmarka så mye du vil.

1. Espedalen og Skåbu | Anbefalte vandreturer
    Flott turterreng som strekker seg fra vannene i dalbunnen gjennom skogen og opp på høyfjellet. Høyeste punkt er Ruten på 1517 moh.

Overnatting:

Randsonen i parkens østre og nordlige del, henholdsvis Espedalen og Skåbu, er utmerkede steder å starte eller ende din tur i Langsua. Overnattingssteder som Dalseter, Ruten og Skåbu Fjellhotell er alle ypperlige utgangspunkt for en god opplevelse.

Ved innfallsporter i sør, finner du Synnfjell området med Spåtind Fjellstue, og inne i selve parken den betjente hytta Liomseter i tillegg til en rekke selvbetjente DNT hytter.

1. Liomseter Turisthytte
    Liomseter beliggende i hjertet av Langsua Nasjonalpark! Et fantastisk utgangspunkt for vandring i snilt fjellterreng.
  2. Utsikt mot Dalseter Høyfjellshotell, på vinteren.
    Vakkert beliggende øverst i fjellbygda Espedalen på 930 m.o.h. ligger Dalseter Høyfjellshotell med praktfull utsikt over dalen og Jotunheimen.
  3. Spekemattallerken
    På Ruten Fjellstue benytter vi råvarer og produkter produsert i Gudbrandsdalen. Ruten har sitt eget fjellbryggeri.
  4. Stemningsbilde på verandaen i skumringen
    Skåbu fjellhotell ligger naturskjønt til i sentrum av den vakre lille fjellbygda Skåbu, og er et lite intimt og hjemmekoselig familiehotell.
  5. Juletre på terrassen på Paulsrud Gård
    Vakre Paulsrud Gård i Vestre Gausdal er en liten perle for familier som ønsker å oppleve ekte gårdsliv.
    1. Mandag, 1. Januar 0001Fredag, 31. Desember 9999
    2. Mandag, 1. Januar 0001Fredag, 31. Desember 9999
  6. Sett fra nedsiden reiser Elgtårnet i Espedalen seg opp i skyene.
    En unik opplevelse med overnatting i verdens eneste elgtårn.

Bakgrunn for vern – hva er spesielt med denne nasjonalparken?

Området er vernet for å ta vare på et stort og villmarkspreget lavfjellslandskap, med viktige
    leveområder for sjeldne og sårbare plante- og fuglearter, kulturminner og særpregede kvartærgeologiske forekomster

Plante og dyreliv

Er du oppmerksom kan du finne finnmarkstarr, huldrestarr, orkideer og skjeggklokke. Langsua er skikkelig elgland og her foregår et elgtrekk på flere hundre dyr vår og høst. Er du heldig kan du oppleve sjeldne fuglearter som bergand, myrhauk, brushane, fjellmyrløper og en av Norges største bestander av dobbeltbekkasiner

Historie og kultur

Som for de fleste andre fjellområdene i Norge var det villreinen og elgen som brakte menneskene til Langsua allerede for 10.000 år siden. Man kan enda i dag se spor etter disse i form av gamle fangstanlegg. I nyere tid ble de store fedriftene et viktig innslag i området om sommeren. Disse kom fra Vestlandet og Ottadalen, og skulle nå høstmarkedene i Viken. Spor etter felægre og fjellbuer er å finne enda. Jernutvinning ble drevet i stor skala fra ca. 200 f.kr. og frem til 600 tallet, og i tidsrommet etter vikingtida og fram til ut på 1.400 tallet. I Gausdal Vestfjell er det tydelige spor etter denne aktiviteten

Omkringliggende naturreservater og landskapsvernområder

Røssjøen Naturreservat
    Kjølaåne naturreservat

Mer informasjon:

Last ned brosjyre med kart.
    Lenker til nasjonalparkens hjemmeside, parkstyre og fjelloppsyn.
    Om ferdsel i området og allemannsretten